Co navštívit na Big Islandu na Havaji?

Na Havaji jsme se ocitli tak nějak náhodou. Vůbec to nebylo v plánu a měla to být jen zastávka na cestě do Austrálie. Jen přestupní stanice mezi Amerikou a Austrálii. Jenže pak jsem si řekla, že když už tam budeme, strávit jen pár hodin na letišti by byl hřích. A tak vznikl nápad udělat z párhodinového přestupu dvoutýdenní zastávku. Dopředu nikdy moc neplánujeme, takže jsem třeba ani netušila, z kolika ostrovů se Havaj skládá. A už vůbec ne, jaké ostrovy jsou nejlepší. O’ahu byla jasná volba. V Honolulu jsme totiž měli přestup na letadlo do Sydney. No a pak jsme si řekli, že přeletíme ještě alespoň na jeden ostrov. Nakonec jsme zvolili ten největší – Big Island.

Na Big Island jsme měli celý týden a musím říct, že to bohatě stačilo na prozkoumání celého ostrova. Zároveň jsme měli i čas na nějakou tu válečku na pláži. O tom, jak jsme bydleli v krásné vile na útesu si můžete přečíst tady. Dominantou ostrova je sopka, která je stále činná. Z jižní části velkou část krajiny tvoří ztvrdlá láva. Sever je více zelený a přírodní. Rozmanitost ostrova je neskutečná. Jedete pár kilometrů a najednou vám připadá, že jste se ocitli v úplně jiné zemi.

Cestovali jsme podle toho, co nám ten den poradil pan domácí. Dával nám tipy na známá i méně známá místa a my jsme si opět ověřili, že místní jsou nejlepší průvodci.

Pebbles Beach – Captain Cook

První místo, které jsme na Havaji viděli. Pár hodin po příletu, po hodinovém spánku na letišti a nekonečném hledání volného auta v půjčovnách jsme tuhle soukromou plážičku pár metrů od naší vily dost ocenili. A hlavně jsme tam byli úplně sami! Voda byla křišťálové čistá a nebyly skoro žádné vlny, což je na Havaji na podzim docela vzácnost.

Paradise Meadows

Na ostrově je spousta farem, kde se pěstují všechny druhy ovoce a zeleniny od ananasů až po zázvor. Spousta z nich jsou turistická lákadla a člověk neví, jakou si vybrat. Kevin (náš domácí) nás poslal do Paradise Meadows. Nejvíc nás zajímaly kávové plantáže a chtěli jsme vyzkoušet místní kávu. Musím říct, že to byl jeden z největších zážitků. Hned u vchodu nás přivítala sympatická paní v zelených šatech, která nás už od začátku nabíjela pozitivní energií. Byla nadšená, když zjistila, že jsme z Čech. Její matka pochází ze Slovenska, a tak hned vytáhla telefon a začala si s námi fotit selfička. Že prý to dělá vždycky, když ji tam přijedou Češi nebo Slováci. Paní začala mluvit o jejich farmě, o pěstování a o kávě. Pomalu nás vedla do skleníku, kde nám vysvětlovala, jak funguje jejich vlastní zavlažovací systém. Pak nás odvedla pod obrovské banánovníky, kde mluvila o kávových plantážích. Po cestě sbírala opadané ovoce, ke všemu nám dávala čichnout, všechno jsme ochutnávali a co zbylo, házela do papírové tašky, kterou jsme při odjezdu dostali jako vejslužku. Na konci nám dala ochutnat všechny možné druhy oříšků a taky několik druhů kávy. Na farmě jsme neplánovaně strávili několik hodin. Odjížděli jsme nadšeni, plní zážitků a energie. Možná od té paní, možná z té silné kávy, kterou nám servírovala spolu s domácí čokoládou. Každopádně tohle je místo, které člověk na Big Islandu nesmí vynechat!

South Point Cliff Dive

Cestou z Farmy jsme jeli na nejjižnější cíp ostrova, který lemují nádherné útesy. Původně jsme chtěli jít na jeden z místních treků, ale foukal nepříjemný vítr a jelikož jsme už neměli moc času kvůli zdržení na farmě, jen jsme se prošli po útesech. Potkali jsme spoustu rybářů, kteří přímo u vody kempovali a taky jsme pozorovali pár šílenců, kteří z těch útesů skákali do vody.

Kekaha Kai – Mahai’ula Beach

Tohle bylo jednoznačně jedno z nejkrásnějších míst na celém ostrově. Pláž byla úplně jiná než ostatní. Písek byl nádherně bílý a kolem vody byly skály ze ztvrdlé lávy. Voda byla křišťálově čistá. A ta barva byla neskutečná! Na pláži jsme viděli odpočívající tuleně, ke kterým jsme se radši moc nepřibližovali. Mají rádi svůj klid a mohou být i agresivní, když je někdo z té pohodičky vyruší. Ani se jim nedivím.

Pololu Valley Lookout

Dechberoucí výhled na zátoku s útesy. Tohle je ten sever ostrova, který je tak moc odlišný od jihu. Plný zeleně a rozsáhlých farem. Kvůli počasí jsme bohužel neměli šanci sejít dolů kaňonem. K vodopádům jsme se taky nedostali. Nevím, jestli to bylo jen špatným obdobím, ale pokaždé, když jsme jeli na sever, honily se mraky, pršelo a byla mlha. Nevadí, tak třeba příště.

Kailua – Kona

Jedno odpoledne jsme se šli projít do hlavního města Kailua – Kona. Na promenádě nás stánkaři lákali na suvenýry, pohledy a havajské oblečení, které bylo jeden velký květinový kýč. Ale nikdo nebyl nepříjemně vlezlý. Všichni se příjemně usmívali a když člověk nic nechtěl, nic mu necpali. Došli jsme až na místní trhy, kde jsme si od paní koupili čerstvý kokos. Mačetou nám do něj udělala díru a měla pro nás připravené brčko. U posledního stánku jsme si s jinou paní povídali o její kávové plantáži a po malé ochutnávce jsme si koupili dvě ledové kávy. Sedli jsme si na trávu pod palmy a docela dlouho jen relaxovali. V dálce jsme zahlídli skupinku delfínů, která se začala předvádět. Byla to nádherná chvíle a neskutečný relax..

Honaunau Beach Rd – Two Step

Z Kony jsme se vydali na šnorchlování k místu zvanému Two Step. Je to skalnatý vstup do vody, kde je nádherné šnorchlování. Místo to není velké, ale ten podvodní svět je kouzelnej. Určitě je lepší vyjet brzy ráno nebo k večeru, kdy už tam není tolik lidí. Jinak tohle místo není ničím extra zajímavé.

Punalu’u Black Sand Beach

Na tuhle pláž jsme jeli s jedním jediným cílem – konečně vidět želvy ve volné přírodě. A to se nám podařilo! Vypadaly jak kameny a na první pohled nebyly ani vidět. Ale pak jsme viděli hlouček lidí s foťákama a to je vždycky jistota. Naštěstí byl na pláži plavčík, který se o každou želvičku staral. Respektive dával pozor, aby k nim lidi nechodili moc blízko nebo jim neubližovali. A za to jsem byla děsně ráda. Byla to pláž s černým pískem. V kontrastu se zelenými palmami vypadala neobvykle a zajímavě.

Lava Viewing Area

Jak už jsem říkala, ostrov z velké části tvoří sopka. V národním parku Hawaii Volcanoes Nation Park můžete pozorovat čerstvou lávu, která vyvěrá ze země nebo stříká ze skal do oceánu. V období, kdy jsme tam byli my, bylo možné pouze tu tekoucí lávu na povrchu. Rozhodně to byl jeden z největších zážitků vůbec!

K lávě není úplně jednoduché se dostat. Autem se dá dojet na konec jedné silnice, kde začíná trail vedoucí k tekoucí lávě. První část cesty vede po prašné, ale zpevněné kamenité silnici. My jsme si v jednom stánku na parkovišti půjčili kola, abychom tu nudnější část prostě rychle přejeli. Ke kolu jsme dostali pláštěnku, která se po cestě zpátky dost hodila, a taky svačinku v podobě lahve s vodou a sušenky. Po pár kilometrech jsme zamkli kola u závory, která označovala konec cesty a dál jsme museli po svých. Dobrou hodinu jsme šli po šutrech, které tvořila ztvrdlá láva a hledali tu čerstvou. Ve vzduchu byla cítit síra a z prasklin vycházel hustý dým. Čerstvou lávu jsme našli opět podle skupinky lidí, která se kolem vývěrů motala. Bylo to něco neskutečného! Asi těžko popíšu ten pocit, co člověk má, když stojí vedle něčeho tak neskutečného, co vytvořila příroda. Láva měla něco přes 1000 stupňů Celsia. Umíte si to představit? Celou tu dobu jsem přemýšlela nad tím, co by se stalo, kdyby někdo z těch lidí zakopnul. Byl to celkem adrenalin. U lávy bylo hrozné horko, a tak i obyčejná fotka s lávou byla docela výzva. Rozhodli jsme se počkat do setmění a lávu sledovat za tmy. Bylo to skvělý zážitek a vlastně ani nedokážu říct, jestli to bylo hezčí ve dne nebo v noci. Byla totální tma a sem tam se na zemi ukázala prosakující rudě ohnivá láva. Nasadili jsme čelovky a vydali se na cestu zpátky. V úplné tmě jsme museli koukat pod nohy a dávat pozor na každý krok. Musím říct, že to bylo docela dobrodružství a celkově tento výlet byl jeden z nejlepších, co jsme na Havaji zažili.

Takže takový byl Big Island na Havaji v prosinci. Užili jsme si hodně sluníčka, ale i deště. Viděli jsme spoustu zvířat poprvé ve volné přírodě. Taky miliony druhů nádherných kytek, které nerostou nikde jinde na světě. Ale hlavně jsme potkal spoustu milých lidí, kteří si jedou svoje tempo a žijí spokojený život tam někde uprostřed oceánu..

Lucie

One Reply to “Co navštívit na Big Islandu na Havaji?”